Credinta nu tine cont de criza, iar capitalismul nu are nici in clin, nici in maneca cu ea, pentru simplul motiv ca nu tine nici de foame si nici de sete. Miracolele exista doar in Biblie, iar filosofia ieftina ce trece intr-o poliloghie religioasa este boala saracului.
La fel ca anul trecut, la fel ca anul viitor, nici anul asta romanii nu se dezic de la a fi ei insisi de Paste. Nu conteaza ce sarbatoresc, ci, mai degraba, ce pun pe masa.
Ocazia de bautura si mancare se poate numi oricum, de la Paste, Craciun, Sfanta Marie, pana la "m-au dat afara de la munca", "sunt insarcinata" sau "cipciripcirip".
Paste sau Craciun, tot aia
Numele si semnificatia sunt, poate, cele mai neimportante aspecte. Cea care primeaza este opulenta si nu prostiile cu pretentii de crestinism. Ce fac oamenii sa fie mai buni crestini? Isi iau cartile de credit si pleaca in goana sa ia pulsul supermarketurilor si al agentiilor de turism. Dupa ce au cumparat tot ce se putea cumpara, din bani nu tocmai curati, isi mangaie poate constiinta si arunca ceva si la saraci.
Romanul inca nu a invatat sa faca diferenta intre gluma si seriozitate, intre muncim si mergem la bere, intre prostie si ignoranta, intre religie si credinta, intre Paste si Craciun. Orice sarbatoare, indiferent care este insemnatatea ei, este un motiv perfect pentru gratare si bautura.
Romanul se crede mai curat atunci cand se spala cu bani, crede ca este mai linistit cand are burta plina si se crede mai impacat cu el insusi atunci cand are casa, masina si conturi in banca. Credinta este uitata intr-un colt de gand si calcata in picioare de zeul caruia, asa cum spunea Balzac, i se inchina toti: banul.
Paste de criza?
Teoretic, toate tarile din jurul Romaniei sunt in recesiune, numai la noi se pare ca merg cainii cu covrigi in coada. Daca im