Diminuarea numărului de angajaţi şi reorientarea către noi servicii sunt două dintre măsurile anticriză aplicate de companiile imobiliare. Amploarea recesiunii economice a luat prin surprindere chiar şi jucătorii redutabili. Aceştia încearcă să se adapteze din mers la nevoile unei pieţe în transformare. În urmă cu un an de zile, puţini îşi imaginau cum avea să se schimbe, în decursul a doar câteva luni, traiectoria imobiliarului autohton.
Majoritatea jucătorilor din piaţă aveau planuri îndrăzneţe de dezvoltare, după modelul fidel al anilor trecuţi. 2008 a adus însă răsturnări de situaţie. A fost doar începutul. La rândul său, 2009 se anunţă ca un an al luptei pentru supravieţuire.
Companiile de vânzări şi consultanţă, afiliate sau nu la branduri internaţionale, îşi strâng rândurile şi vin cu noi strategii – de supravieţuire, de data aceasta.Scopul este acelaşi: traversarea unei perioade despre care, în ciuda tuturor speculaţiilor, nimeni nu ştie cu adevărat cât se va prelungi.
DTZ dizolvă 15% dintre posturi
Una dintre măsurile aplicate de marile companii o reprezintă reducerea de personal, în corelaţie cu găsirea unor noi nişe de dezvoltare a business-ului.
„Acolo unde structura departamentelor nu mai era adecvată contextului actual, am urmărit relocarea către segmente cu potenţial mai mare de creştere şi de-abia în ultimul rând restructurarea. Din cauza deteriorării condiţiilor pieţei, am fost nevoiţi să dizolvăm 15% dintre poziţii”, spune Tim Wilkinson, Joint Managing Director în cadrul DTZ Echinox.
Controlul costurilor este o activitate pe care compania a demarat-o în urmă cu 9-12 luni, încă de la primele semne ale recesiunii. „Am adoptat o strategie care ne permite să depăşim această perioadă de recesiune, dar şi să realizăm o creştere sustenabilă”, subliniază Wilkinson. @N_P