Produse „de firmă“ aduse din China se vând la preţ de dumping
O parte dintre comercianţii de îmbrăcăminte din bazar ţin la blat haine de firmă contrafăcute pe care le scot la vânzare doar dacă sunt întrebaţi. „Hai, intraţi. Uitaţi-vă, am numai marfă de calitate, de firmă“, a spus vânzătoarea după ce ne-a băgat într-o încăpere a cărei uşă era mascată de o „perdea“ din blugi.
Ne-a arătat două treninguri din bumbac, inscripţionate cu emblemele mărcilor Puma şi Nike. Nu trebuie să fii un bun cunoscător al unui produs original pentru a-ţi da seama că marfa este contrafăcută. Se putea vedea cu ochiul liber că etichetele erau cusute manual pe căptuşeli, iar siglele reproduse prost.
„Ne trebuie licenţe“
Întrebată de ce nu le ţine la vedere, femeia s-a justificat spunând că se teme de controale. „Pentru mărfurile astea ne trebuie licenţe, iar noi n-avem. Ne costă o groază de bani“, a explicat vânzătoarea.
Cu toate astea, preţul de pornire pentru un trening este de 120 de lei. După o rundă de negocieri, femeia a lăsat preţul la 100 de lei. Câteva standuri mai încolo, un individ a auzit că suntem în căutare de marfă „originală“ şi ne-a abordat. A scos din cămară o bluză de trening Puma, la fel cu cea văzută iniţial. „Un milion trei sute. Am şi tricouri la opt sute de mii... originale“, a spus negustorul.
Sparg seminţe
Sunt şi proprietari cinstiţi care vor să-şi vândă marfa. Mulţi comercializează obiecte de uz casnic. Criza îi afectează pe toţi. „Vânzările merg prost. Stăm şi spargem seminţe de plictiseală. Anul trecut, pe vremea asta, nici nu aveam loc de clienţi“, explică Georgeta Drăgan, proprietarul unui magazin din incinta bazarului.