Combinaţia de tehnologie modernă, anarhie medievală şi degradare a mediului creează riscuri pentru securitatea internaţională. Piraţii sunt încă un exemplu pentru incapacitatea armatelor bine echipate de a neutraliza mici bande de civili înarmaţi. „Nu am timp să vorbesc acum. Suntem înconjuraţi de nave de război”, i-a spus piratul somalez jurnalistului Reuters care l-a sunat pe telefonul mobil.
Într-adevăr distrugătorul American USS Bainbridge, un monstru de 9.000 de tone, în valoare de 800 de milioane de dolari, se apropiase ameninţător de mica barcă de salvare în care piraţii îl ţineau ostatic pe căpitanul Richard Phillips. După ce au eşuat în tentativa de a prelua controlul asupra cargobotului Maersk Alabama, piraţii l-au răpit pe căpitanul navei.
Obiectivul era acelaşi: obţinerea unei sume pentru răscumpărare. De ce nu? Capturarea unei nave şi stoarcerea banilor pentru eliberarea echipajului este cea mai profitabilă afacere în Somalia. În 2008 piraţii somalezi au sechestrat 42 de vase şi au câştigat 150 de milioane de dolari cu titlu de răscumpărare. 18 nave şi 270 de membri ai echipajelor se află încă în mâinile piraţilor.
Stat eşuat dar conectat
Chiar dacă pirateria este străveche, ceea ce se întâmplă pe apele din apropierea coastelor Somaliei reflectă un fenomen foarte modern. Nicio ţară, oricât ar fi de puternică, nu poate face faţă pirateriei şi ameninţărilor similare pe cont propriu.
Statele eşuate sunt periculoase pentru toată lumea.
Problemele Somaliei nu se limitează la teritoriul dintre graniţele acestei ţări. Somalezii care pot emigra, o fac. Al Qaida este prezentă acolo, iar alianţa reţelei cu islamiştii locali ai Al Shabab reprezintă o prioritate pentru serviciile de spionaj occidentale.
Piraţii sunt un alt exemplu pentru modul cum anarhia se extinde dincol