Analiştii nu cred că rescrierea şi republicarea legislaţiei fiscale vor pune capăt obiceiului guvernului de a o modifica şi completa de pe o zi pe alta. Sursa: Octavian Cocoloș
Codul Fiscal a fost modificat de peste 30 de ori în ultimii aproape cinci ani, după ce a fost publicat pentru prima dată la finele anului 2003. Două dintre cele 34 de acte - ordonanţe, majoritatea dintre ele de urgenţă, hotărâri, legi, norme - care modifică, abrogă sau completează articole ale legii fiscale au fost publicate de guvern chiar în ultima lună. Este vorba despre ordonanţa de urgenţă din 25 martie care a devansat termenul de majorare a accizelor pentru ţigări şi alcool şi cea din 14 aprilie care instituie impozitul minim pe afacerile companiilor.
Rescriere „pur formală”
Intenţia de a perfecţiona Codul Fiscal rămâne însă departe de a fi realizată, în pofida faptului că funcţionarii Ministerului Finanţelor Publice (MFP) lucrează la rescrierea actului normativ. Promisiunea reprezentanţilor ministerului, potrivit căreia Codul Fiscal trebuia rescris într- o formă mai simplă şi mai clară şi lansat în dezbatere publică până la sfârşitul lunii martie, nu a fost îndeplinită.
Oamenii de afaceri, întrebaţi de EVZ, sunt de părere însă că rescrierea şi republicarea legii de căpătâi în domeniul taxelor şi impozitelor nu vor rezolva problema modificărilor periodice. Acestea dau peste cap bugetele şi planurile firmelor şi îi împiedică pe investitorii străini să construiască businessuri în România. „Bineînţeles că predictibilitatea este cheia, iar instabilitatea este de prost augur pentru mediul de afaceri. Singura scuză a autorităţilor pentru recentele modificări este faptul că e criză şi trebuie să se adapteze”, spune Florin Pogonaru, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR). În opinia sa, „rescrierea Codului Fiscal este pur