Administratorii de pensii au incheiat anul trecut cu pierderi uriase din cauza zecilor de milioane de euro platiti agentilor de marketing pentru clienti.
Allianz-Tiriac Pensii Private, al doilea jucator din piata pensiilor private obligatorii (pilonul II), cu peste un milion de clienti, a inregistrat anul trecut cea mai mare pierdere din aceasta piata, de aproape 107 mil. euro (392 mil. lei), din cauza comisioanelor platite agentilor de marketing, potrivit raportului pentru 2008 publicat ieri de companie.
Allianz-Tiriac Pensii cumuleaza astfel jumatate din pierderea totala a pietei pensiilor private obligatorii in 2008, estimata la peste 200 mil. euro. Fata de 2007, pierderea companiei a crescut de aproape 20 de ori, comisioanele platite in 2008 fiind de circa 103 mil. euro. Primul jucator de pe aceasta piata, ING, a raportat pentru anul trecut un rezultat negativ de 43 mil. euro, in conditiile unei valori a comisioanelor de 41 mil. euro.
Crinu Andanut, directorul general al Allianz-Tiriac Pensii, spune ca acest rezultat a fost cauzat de o decizie recenta a Ministerului de Finante, care a schimbat modalitatea de inregistrare a cheltuielilor legate de comisioanele platite agentilor de marketing pentru clientii pe care ii aduc fondurilor de pensii. Initial, acestea trebuia amortizate pe termen lung, insa Finantele au decis ca aceste costuri sa fie inregistrate in totalitate in anul in care se incepe colectarea contributiilor de la clienti, sub forma cheltuielilor curente, ceea ce a lovit puternic rezultatele financiare ale administratorilor.
"Initial trebuia sa se faca la fel ca in asigurari de viata, unde cheltuielile de achizitie pentru contractele pe termen lung se amortizeaza pe toata perioada contractului. In pensii, este vorba de perioade de 20-30 de ani. Comisia de specialitate din Ministerul de Finante nu a inteles insa acest