Grupul german de bricolaj Praktiker a raportat vanzari in valoare de 192,13 milioane lei (45,1 milioane euro) in primele trei luni ale anului, inregistrand astfel o scadere de 2,6% in moneda locala si de 15,6% in euro.
Principalele cauze ale acestui declin sunt, in opinia reprezentantilor Praktiker, devalorizarea semnificativa a leului, dar si scaderea cererii din parte clientilor. Aceleasi motive care stau la baza declinului inregistrat de Carrefour Romania in primul trimestru. “Romania este, alaturi de Polonia si Turcia, una dintre tarile in care influenta negativa creata de deprecierea monedei nationale s-a facut cel mai puternic simtita in evolutia vanzarilor raportate pentru primul trimestru", spun reprezentantii Praktiker.
Carrefour, cel mai mare retailer din Europa si al doilea din lume, a anuntat vanzari de 250 milioane euro pe piata romaneasca in primul trimestru, rezultatele fiind puternic influentate de deprecierea leului.
Vanzarile Carrefour au crescut cu 6,9% fata de aceeasi perioada a anului trecut, la cursul de schimb curent si cu 23,5% la curs de schimb constant, de la 234 milioane euro in primul trimestru din 2008.
La acelasi numar de magazine insa, vanzarile Carrefour de pe piata romaneasca au scazut cu 5,1%. Pe plan local, reteaua grupului s-a extins cu 28,6% intre martie 2008 si martie 2009.
In perioada ianuarie-martie 2009, leul s-a depreciat fata de euro cu 15,6%, ajungand la un curs mediu de 4,2662 lei/euro (media BNR din trimestrul 1 2009), fata de 3,6892 lei/euro (media BNR din trimestrul I 2008).
Pe de alta parte, presiunea creata de criza economica a atins in primele trei luni ale anului un punct critic, continuand tendinta resimtita in ultimul trimestru 2008 si afectand direct intreaga piata de retail. Restrangerea generala a consumului populatiei a dus astfel la scaderea vanzarilor nete ale companiei”,