Cea mai mare companie de credite de consum si-a propus sa incheie anul cu acelasi sold al creditelor ca in 2008, de 274 mil. euro.
Cetelem, cea mai mare companie de credite de consum de pe piata locala, membra a grupului francez BNP Paribas, a inregistrat de la inceputul anului aproape o triplare a ponderii clientilor cu intarzieri la plata ratelor, in ritm cu intreaga piata de creditare.
"Intarzierea la plata este un fenomen de masa in acest moment. Din 100 de clienti, cel putin 10 intarzie in fiecare luna, fata de 3-4 in medie anul trecut. Ratele la creditele contractate de la noi sunt fixe si toate imprumuturile sunt in lei, dar mai mult de jumatate din clientii nostri au alte credite, multe cu dobanda variabila sau in euro, de aici apar problemele", a declarat Daniel Boaje, directorul general al Cetelem, companie care lucreaza numai cu clienti retail.
Din aceasta cauza, spune el, compania isi majoreaza provizioanele, iar impactul acestora asupra rezultatului financiar se va vedea la sfarsitul anului.
"Tot din aceasta cauza am dezvoltat foarte mult relatia cu clientul, partea de consiliere in planificarea veniturilor", afirma Boaje, 38 de ani, numit la conducerea companiei in vara anului trecut.
La nivelul sistemului bancar, ultimele date ale BNR arata o crestere cu 33.000 de persoane a numarului de restantieri persoane fizice in ianuarie, pana la 483.000, valoarea cumulata a restantelor la creditele in lei si valuta fiind de 1,125 de miliarde de lei. Avand in vedere ca peste 4,4 milioane de romani au credite, rata restantierilor se ridica la 10-11%.
Seful Cetelem spune ca pentru 2009 si-a propus sa mentina soldul creditelor de la sfarsitul anului trecut, dupa ce in primul trimestru a inregistrat o scadere cu 30% a volumului imprumuturilor acordate, comparativ cu aceeasi perioada din 2008. Anul trecut Cetelem a aj