Marile marci ale lumii isi fac pachet magazinele si reprezentantele din Statele Unite si se muta in Asia.
Teoria potrivit careia America este locul unde majoritatea marcilor globale iau nastere inainte de a se raspandi in intreaga lume se clatina sub amenintarea tot mai serioasa a atractivitatii tarilor din Asia.
Cel mai bun indicator al noii tendinte este accentul pus pe piata asiatica de catre industria autombilelor, noteaza Financial Times.
Porsche a ales orasul Shanghai pentru a-si lansa modelul Panamera, o masina foarte lunga, care, in pofida faptului ca va fi vanduta pe tot cuprinsul globului, raspunde cerintelor consumatorului chinez: cumparatorii bogati din Asia prefera sa aiba masini mari, conduse de soferi.
BMW a facut acelasi lucru cu Seria 5 produsa pentru China. In cazul General Motors, China este singurul punct luminos intr-o lume incarcata de probleme financiare.
In China, pana si Buick, o marca americana care se adreseaza consumatoului mediu, si Cadillac au un succes nebun.
Este limpede ca puterea de cumparare in crestere pe pietele emergente schimba modul in care marcile occidentale dezvolta si comercializeaza brandurile globale.
Statele Unite raman in continuare principalul "furnal" unde se produc cele mai inovative bunuri - in special in domeniul tehnologiei. Google, iPhone, dispozitivul Kindle al companiei Amazon, au fost toate inventate si produse in SUA, in primii ani ai noului secol.
Insa lumea afacerilor se schimba rapid, iar schimbarea este potentata si de criza economica.
Companiile care nu-si au baza in SUA au devenit mai ambitioase si isi doresc sa capete dimensiune globala. Nokia, o companie finlandeza cu o piata nationala mica, a eusit sa surclaseze Motorola, compania americana producatoare de telefoane mobile care avea, teoretic, to