Liderii din retailul alimentar si de bricolaj se dovedesc a fi vulnerabili in fata turbulentelor din economie. Praktiker, Metro Cash & Carry si Carrefour au raportat primele scaderi de vanzari in acest an, pe fondul crizei si al deprecierii abrupte a leului.
In acest an, raportarile financiare ale retailerilor internationali arata ca perioada cresterilor de vanzari aduse de explozia consumului a trecut si ca majorarea rulajelor nu mai este garantata nici macar de extinderea retelelor, din cauza intensificarii competitiei. In aceste conditii, va ramane expansiunea pe lista de prioritati a retelelor?
Praktiker, minus 15,6%
Declinul din imobiliare si franarea creditarii au adus in primul trimestru al anului scaderi de peste 10% in vanzarile celor mai mari jucatori din comertul cu materiale de constructii, care include si retailul de bricolaj.
Rezultatele companiei germane Praktiker anuntate ieri arata ca turbulentele din economie lovesc si in bugetele romanilor pentru renovarea si modernizarea locuintelor. Retailerul, care este liderul sectorului DIY (de bricolaj), a realizat in primele trei luni ale anului vanzari de 45 mil. euro la nivel local, in scadere cu 15,6% fata de perioada similara din 2008. Declinul vanzarilor in lei a fost de 2,6%, cu toate ca reteaua s-a extins cu cinci magazine in ultimul an, ajungand la un numar de 25 de unitati la finele lui T1 din 2009. Vanzarile in unitatile retelei mai vechi de un an din Romania s-au diminuat cu aproape 25% in euro si cu 13,2% in lei in primele trei luni din an fata de T1 din 2008.
"Romania este, alaturi de Polonia si Turcia, una dintre tarile in care influenta negativa a deprecierii monedei nationale s-a facut resimtita cel mai puternic in dinamica vanzarilor raportate pentru primul trimestru. In perioada ianuarie-martie 2009, leul s-a depreciat fata de euro cu 15,6%. Pe de alta pa