Marile retele de magazine din retailul alimentar au finalizat in primele trei luni ale anului investitii totale de 55-60 mil. euro in extindere, valoare aproape dubla fata de cea din trimestrul intai din 2008, potrivit datelor centralizate de ZF. Au fost deschise 10 unitati, ceea ce a dus la crearea a circa 1.000 de locuri de munca.
Cresterea investitiilor la trimestru, in conditiile in care vanzarile din retailul modern dau semne de vulnerabilitate in fata crizei, poate fi explicata prin reprogramarea in 2009 a unor inaugurari de magazine planificate initial pentru 2008 si bugetate inca din 2007.
Primele efecte ale crizei in expansiunea retailului modern cu dominanta alimentara s-ar putea resimti astfel in a doua jumatate a lui 2009, cand ar trebui sa fie inaugurate proiecte demarate la inceputul anului sau in ultimul trimestru din 2008.
"Din trimestrul intai al acestui an, reculul consumului a inceput sa afecteze concret si sectorul bunurilor de larg consum. In acest context economic, bineinteles ca strategiile companiilor active in comert trebuie revizuite", explica Ionut Pascu, project manager al companiei Roland Berger Strategy Consultants Romania.
El subliniaza insa ca cele patru segmente mari din piata de profil vor lua masuri diferite de adaptare la contextul actual. "In procesul de revizuire trebuie tinut cont de dinamica propriu-zisa a segmentului si de sanatatea financiara a companiei. Sunt doua parghii majore la care poate recurge un retailer: imbunatatirea eficientei operationale, deci stoparea extinderii, sau luarea unor masuri de crestere a afacerii, inclusiv extinderea retelei", spune Ionut Pascu.
In ultimele 6 luni au fost anuntate chiar si inchideri de magazine in retailul modern - G'Market, Spar si Ethos.
Discounterii sunt singurii retaileri care mizeaza in acest an pe mentinerea sau accelerarea ritm