Am verificat. Ieri, Father’s Day nu s-a sarbatorit nicaieri in lume, dar trebuie sa fi fost ceva pentru ca pe platoul de la „The Phantom Father” am intrat intr-o zona amestecata de tati, bunici si filiatii pe linie paterna. Institutul "Ana Aslan" sporeste senzatia pe care ti-o dau regizorul Lucian Georgescu si interpretii Barry Gifford si Marcel Iures. De alt timp, de vremuri amestecate, bruiate.
Istoria e asa: in 2003, Barry Gifford ( scenaristul succeselor lui David Lynch, „Wild at Heart” si „Lost Highway”, precum si al filmelor „Perdita Durango” si „City of Ghosts”, el insusi un scriitor foarte apreciat) vine la Festivalul Transilvania de la Cluj-Napoca in calitate de membru al juriului.
Acceptase invitatia pentru ca era interesat de o zona numita Bucovina, de unde a aflat ca se trage bunicul sau. Dupa ce se termina festivalul, un roman pe nume Lucian Georgescu se ofera sa-l plimbe prin Bucovina.
„Eram ca The Three Stooges”, isi aminteste Barry Gifford de calatoria cu Georgescu si sotia acestuia, Gifford care arata surprinzator de bine, in jeansi si tricou negru, pentru cei aproape 63 de ani ai sai.
„De fapt, procesul a inceput cu mult timp inainte de a-l cunoaste pe Georgescu. Despre bunicul meu nu stiam decat ca e din Viena si ca a venit pe urma in SUA. Am aflat din registre si unde a locuit in Viena. Pe Circusgasse, la numarul 5. Pe urma am aflat ca nu se nascuse la Viena si ca sigur venise de undeva din fostul Imperiu Austro-Ungar. Cand am ajuns in Bucovina, o doamna din Suceava care se ocupa de istoria evreilor mi-a spus ca bunicul nu putea fi decat din Siret sau Suceava. La Siret am gasit sinagoga. Era parasita. Cheile de la intrare le tinea un batran. Am intrat si am descoperit acolo, scrise, numele celor care contribuisera la ridicarea ei. Printre ele si cel al bunicului meu, Salomon Stein.”
Povest