Desi am mai scris despre acest subiect in anul 2007, cu mare tristete si frustrare ma gandesc la faptul ca in acesti doi ani se pare ca ne-am intors de unde am plecat in ceea ce priveste luarea masurilor necesare pentru a ne asigura ca in urmatorii 10-20 ani, in Romania, se va construi o retea adecvata de autostrazi (cu alte cuvinte, exista o multime de vorbe, dar inca nici un plan de actiune concret si nici un fel de organizare care sa garanteze construirea unei astfel de retele). Dar cum privind spre trecut nu vom rezolva problema, cel mai bun lucru pe care-l putem face este sa ne concentram asupra gasirii unei solutii.
Cu siguranta, cativa kilometri de autostrada vor fi finalizati in urmatorii doi pana la patru ani, incluzand, speram noi, autostrada de la Bucuresti la Brasov, pe cea de la Brasov la Bors si pe cea de la Bucuresti la Constanta. Cu toate acestea, ramane o problema faptul ca alti 4.000 km de autostrada ar trebui sa fie construiti in urmatorii 20 de ani, astfel incat Romania sa ajunga intr-o situatie similara cu cea din alte state membre ale Uniunii Europene (UE) de seama sa. si acest lucru inseamna ca Romania va avea nevoie de o suplimentare de 7 pana la 10 miliarde euro din surse private, pentru a fi in masura sa finanteze un astfel de program de constructie destul de ambitios (dar necesar).
De asemenea, din punct de vedere managerial, o problema majora este aceea ca in Romania nu exista o autoritate sau entitate care sa fie responsabila numai de sectorul autostrazilor (si nu si de celelalte proiecte de infrastructura, cum ar fi drumurile nationale etc.). In consecinta, consider ca este absolut necesar – avand in vedere situatia din majoritatea statelor membre UE – sa se creeze o singura entitate care sa aiba dreptul de a exploata si administra reteaua de autostrazi din tara.
Mai exact, m-am oprit la cel mai bun exem