Exista doua mituri. Primul: angajatii cei mai creativi sunt cei relaxati si care nu au niciun fel de constrangeri. Al doilea: angajatii dau randament maxim doar daca pui biciul pe ei.
Unul dintre exemplele clasice de creativitate in business este cel al companiei aeriene American Airlines, care, fiind nevoita sa reduca costurile in 1987, a inlaturat cate o maslina din toate salatele pe care le servea pasagerilor de la clasa intai. In felul acesta, a reusit sa faca economii de 40.000 de dolari intr-un an.
De cele mai multe ori, angajatii nu reusesc sa dea ce au mai bun atunci cand exista presiuni de reducere a costurilor sau schemei de personal.
Acesta este insa un exemplu fericit de strategie de reducere a costurilor. De cele mai multe ori, angajatii nu reusesc insa sa dea ce au mai bun atunci cand exista presiuni prea mari de reducere a costurilor sau schemei de personal. Pe scurt, cand te simti amenintat este putin probabil sa fii creativ si sa dai randament maxim.
"Faptul ca angajatii incep sa fie creativi cand pui biciul pe ei este un mit. Intr-o astfel de situatie ei pot doar sa fie disciplinati, iar numai cu disciplina nu se face performanta", afirma Costea Dumitrescu, senior partner si presedinte al companiei de training Ascendis, unul din cei mai mari jucatori de pe piata locala.
Creativitate/eficienta
Eticheta de creativitate este pusa, de obicei, numai asupra celor care lucreaza in publicitate sau in domenii artistice, insa si in domenii aparent mai aride - cum sunt ingineria sau contabilitatea - angajatii pot fi creativi. In conditiile actuale, cei mai multi dintre manageri cer angajatilor sa fie inventivi cand vine vorba de reducerea costurilor. Totusi, avand in vedere ca anunturile de disponibilizari vin din toate partile, stresul poate ajunge pe fiecare dintre ei. Mai mult decat atat, presiunile venite din