Exista insa si companii care, desi se afla in contexte nu tocmai optimiste, considera ca nu este cel mai potrivit moment pentru a cheltui bani cu consultanta.
"O companie care se afla in faza de 'bleeding' (sangerare - n.r.) trebuie sa se restructureze rapid si se confrunta cu probleme financiare foarte mari, cum sunt cele legate de lipsa de lichiditati. In aceste companii, cererea a scazut substantial si pentru a adopta masuri rapide, trebuie sa punem la punct o echipa manageriala de criza si un plan strategic foarte clar pentru urmatoarele 90 de zile", sustine Harry Meintassis, general manager in cadrul companiei de consultanta in management Hay Group Romania.
De regula, companiile aflate in aceasta faza au vanzari mai scazute cu 30% fata de asteptari si au previziuni pesimiste in ceea ce priveste evolutia afacerilor pentru urmatoarele 6-12 luni. Potrivit lui Meintassis, companiile aflate intr-o astfel de faza in aceasta perioada activeaza in sectorul imobiliar, constructii, auto, IMM-uri.
Compania de consultanta utilizeaza un instrument de diagnosticare pentru a analiza trei situatii in care se pot afla companiile in situatii de criza: "bleeding" (n.r.- sangerare), faza de terapie intensiva si cea de vindecare.
Companiile aflate la terapie intensiva se confrunta cu dificultati temporare.
"Cred ca acestea sunt companiile care trebuie sa investeasca mai mult in capitalul uman", apreciaza Meintassis. Pe de-o parte, ele au nevoie de un proces de reducere de costuri, iar pe de alta parte trebuie sa-si imbunatateasca cultura organizationala.
In cea de-a treia categorie - "recovery" (vindecare - n.r.) - se afla companiile care au reusit sa se redreseze si care au creat aproape toate conditiile necesare pentru o crestere economica sustinuta si in viitor.
"Cele mai multe cereri de servicii de consultanta au venit din partea co