De ce se manelizeaza presa? Cristian Tudor Popescu defineste noul gen jurnalistic inventat de televiziuini: isterteinment. Goana dupa rating? E mai mult. De vina e si criza. Catalin Tolontan vede cum prabusirea incasarilor altereaza redactii intregi. Trusturile o iau razna, cad in abjectie, unii gazetari prevad sfarsitul presei independente. Obsesia anti-Basescu s-a nascut si ea din nesiguranta mogulilor si saracirea bugetelor. Dar ei, mogulii, ce fac? Se coalizeaza impotriva dusmanului comun dar se si sfasie cu ferocitate intre ei. Osul: mic si uscat. Cainii: multi si flamanzi. Ce le-a uratit latratul? Latratul lor, al cainilor de paza.
Teoria lui Tolontan. “Companiile care detin licenta televiziunilor sau editeaza ziare au o situatie economica atit de fragila, pe fondul scaderii cu intre 30% si 70% a publicitatii, plaja care depinde de media si de titlu, incit au trecut la concedieri. Impotriva tuturor regulilor profesionale, redactiile au inceput sa-si simta rigorile drept parte a problemei. Si-si erodeaza cultura jurnalistica sau chiar renunta la standarde. Publicitatea nemarcata de pe televizor, si nu doar cea politica, sau serviciile de asemenea nemarcate din ziare sint mult mai multe decit au putut semnala Cristoiu si Marian”, a scris recent pe blogul sau jurnalistul Catalin Tolontan, redactor sef la GSP.
Este una din cauzele majore ale degradarii discursului jurnalistic, corect identificata. Dar Tolontan se afla intr-o situatie ingrata cand rosteste adevaruri incomode pentru propriul sau trust de presa, INTACT. Cand denunta practici jurnalistice incorecte, il ridiculizeaza colegii sai de trust, Victor Ciutacu si Mircea Badea. Cand deplange transformarea ziaristilor de televiziune in PR-isti, e greu sa nu te gandesti, dupa recentele dezvaluiri din EVZ, la colega sa de trust, Gabriela Vranceanu Firea.
Meciul meciurilor. Un alt ind