În dezbaterea organizată de reporterii „Adevărul de Seară”, adolescenţii au povestit şi despre importanţa notelor. Majoritatea elevilor învaţă doar pentru a avea medii care să le asigure un loc la facultate. O altă concluzie la care au ajuns reporterii „Adevărul de Seară” în urma discuţiilor purtate cu elevii ieşeni, în prezenţa psihologului, este aceea că adolescenţii pun accent mai mare pe note şi nu pe cunoştinţele cu care rămân după terminarea şcolii. Chiar dacă este abia în clasa a VII-a, Matei Lazăr recunoaşte că la materiile care nu-l atrag prea mult învaţă doar pentru a obţine o notă mare. „Nu mă atrage matematica, dar învăţ doar ca să iau o notă bună, adică de la 8.50 în sus. Oricum, dacă profesorul te ştie drept un elev silitor, trece cu vederea momentele în care eşti mai puţin pregătit”, spune elevul de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” din Iaşi.
Au nevoie de note mari pentru admitere
Deşi se pregătesc pentru examenul de maturitate, liceeni aplică aceeaşi strategie şi trec peste faptul că şcoala îi ajută să-şi formeze o bază de cunoştinţe generale. „Recunosc că chimia nu este una dintre materiile mele preferate, de aceea învăţ doar pentru o notă bună însă nu rămân cu prea multe informaţii. Mediile contează foarte mult la admiterea la facultate şi avem nevoie de note mari”, povesteşte Cosmina Hatmanu, elevă în clasa a X-a la Colegiul Naţional „Mihail Sadoveanu” din Iaşi.
Psihologul susţine că elevii sunt conştienţi de faptul că notele nu le reflectă adevăratele cunoştinţe. „Adolescenţii realizează care le sunt capacităţile de abia atunci când se află într-un grup de prieteni. Ei descoperă că au anumite lipsuri, chiar dacă au obţinut note mari la şcoală”, precizează psihologul Nicoleta Paşalău.
Cu toate acestea, elevii şi-ar dori să dea admitere la facultate pe bază de examen. „Acest tip de admitere îţi