Formularistica stufoasă şi lipsa de informare sunt principalele motive care îi împiedică pe români să doneze ONG-urilor 2% din impozitul pe venit.Persoanele fizice pot decide, în locul statului, cum vor fi folosite două procente din impozitul lor pe venit. Deşi numărul celor care au transferat sume către organizaţii şi asociaţii nonprofit a crescut cu zeci de procente în fiecare an, iar fondurile alocate acestora aproape s-au triplat în ultimii patru ani, sumele
Formularistica stufoasă şi lipsa de informare sunt principalele motive care îi împiedică pe români să doneze ONG-urilor 2% din impozitul pe venit.
Persoanele fizice pot decide, în locul statului, cum vor fi folosite două procente din impozitul lor pe venit. Deşi numărul celor care au transferat sume către organizaţii şi asociaţii nonprofit a crescut cu zeci de procente în fiecare an, iar fondurile alocate acestora aproape s-au triplat în ultimii patru ani, sumele distribuite rămân mult prea mici faţă de potenţialul de finanţare. Conform estimărilor făcute de ONG-uri, prin iniţiativa „2%“ s-ar putea aduna două-trei sute de milioane de lei anual. Cu toate acestea, din veniturile declarate anul trecut de români la Fisc– realizate în 2007 – ONG-urile au reuşit să obţină doar 48,7 milioane de lei.
Cauzele pentru slaba colectare sunt, pe de o parte, procedura complicată de completare a formularelor fiscale, iar pe de alta, lipsa de informare. În 2008, aproape un milion de persoane au optat pentru donarea celor „2%“, însemnând doar 12% din numărul total al celor care obţin venituri în România.
Promovare mai slabă din cauza crizei economice
ONG-urile au făcut, în ultimii ani, campanii de promovare pentru a obţine aceste fonduri. Însă în 2009 mediatizarea este mai scăzută, explicaţia fiind criza economică.
„În acest an, au fost întâmpinate obstacole, atât mediile de promo