Actriţa joacă rolul unei mame care îşi întoarce fiul din morţi în spectacolul balcanic „Cântecul fratelui mort”, care se joacă în această seară la Naţional.
„Cuvântul dat te urmăreşte, te întoarce şi din morţi. Cuvântul dat răzbeşte şi prin moarte, te întoarce şi din groapă, într-un cod suprem al onoarei”, a declarat actriţa Maia Morgenstern într-un interviu acordat EVZ.
Spectacolul interbalcanic „Cântecul fratelui mort”, cu Maia Morgenstern în rol principal, va fi reprezentat astăzi, de la ora 19.00, la Sala Atelier a Teatrului Naţional. Spectacolul, regizat de Sotiris Hatzakis, a fost jucat mai întâi la Teatrul Kappa din Atena, între 26 martie şi 5 aprilie, după care şi-a început călătoria în Balcani (Albania, Serbia, Bulgaria). Pe scenă se vor întâlni actori români, dar şi din Grecia, Serbia, Albania şi Bulgaria, într-un spectacol în jurul „cântecului fratelui mort”, regăsit în România în balada Voichiţei, care-şi întoarce fiul din morţi pentru a-şi respecta cuvântul dat.
Maia Morgenstern, care joacă rolul uneia din cele trei mamei, interpretează deopotrivă şi rolul călăuzei în Lumea de Jos, recitând pasaje din Ecleziast, din Apocalipsă sau din profetul Daniil.
Cum de v-a prins ideea de spectacol interbalcanic?
Pentru unii, ideea de balcanism este peiorativă, vrem să fim foarte tare europeni, cu orice preţ. Ne pute, ne miroase să mai fim balcanici. Uităm cine suntem cu adevărat. Spectacolul ăsta nu e o nouă jucărie geopolitică. Balcanismul este o moştenire, o civilizaţie, pe care o pierdem, pe care o renegăm, de care devenim incomodaţi din cauza clişeelor, a adevărurilor pe care nu dorim să ni le asumăm. Spectacolul acesta aduce tot ce are balcanismul poetic, dur, crud, frumosn, neplăcut, inexplicabil.
Ce l-a atras pe regizorul Sotiris Hatzakis în „Cântecul fratelui mort?”
Regizorul a des