Operatorii din bricolaj reactioneaza diferit in fata crizei: jucatorii mai vechi, care inca sunt lideri de piata, par a fi mai precauti decat competitorii lor intrati recent in Romania. Singurul punct comun sunt planurile de extindere: fiecare retea va avea cel putin o locatie noua in acest an.
Retailerii internationali de profil au proiecte de extindere de circa 150 de milioane de euro in derulare, in total fiind pe lista 16-17 locatii noi pentru 2009. Prioritatea lor este insa, in acest an, adaptarea la noile conditii din piata, deoarece dupa primul trimestru companiile nu mai vorbesc de cresteri de vanzari, ci enumara dificultatile cu care se confrunta sectorul do-it-yourself, aflat in fata unor mari schimbari de trend.
In ultimii 2-3 ani, avansul anual al pietei a fost in jurul a 20-30%, sustinut de extinderea in teritoriu a marilor retele internationale. "Principalul impediment sunt conditiile restrictive de acordare a creditelor bancare pentru persoane fizice, si nu numai. Populatia este mai precauta in cheltuirea veniturilor, nu mai demareaza noi proiecte de renovare, segmentul constructiilor de imobile a stagnat", a afirmat Isabelle Pleska, diectorul general al Bricostore Romania, al doilea mare jucator pe piata de profil. Potrivit reprezentantului Bricostore, activitatea companiei a inceput sa fie afectata in primul semestru din 2009.
La randul sau, Praktiker, liderul sectorului DIY (do-it-yourself, retailul de bricolaj), a resimtit primele efecte ale crizei economice in trimestrul al patrulea al anului 2008, cand cresterea nesigurantei locurilor de munca a dus la o contractie a consumului populatiei in trimestrul al patrulea al anului, dupa cum se arata in raportul financiar al companiei germane.
In plus, deprecierea leului fata de euro cu circa 10% in perioada 2007-2008 a diminuat semnificativ ratele de crestere ale va