Strategiile experţilor din străinătate nu le-au asigurat succesul în România politicienilor precum Adrian Năstase, Corneliu Vadim Tudor sau Lia Roberts. Sursa: EVZ
Moda strategilor politici străini face ravagii în rândul politicienilor români. Aproape că nu a existat prezidenţiabil sau partid cu aspiraţii de guvernare care să nu fi apelat la consultanţi electorali americani, englezi sau evrei.
Statistica arată că aceia care şi-au angajat străini au pierdut alegerile şi puterea. Adrian Năstase a pierdut cu Tal Silberstein. Călin Popescu-Tăriceanu cu Arthur Finkelstein, Corneliu Vadim Tudor cu Eyal Arad. La fel de răsunător a fost şi eşecul lui Dick Morris, care a încercat să o facă preşedinte pe Lia Roberts.
Ultimul politician atras de „visul american” este Mircea Geoană. Preşedintele PSD şi-a agăţat la rever „o echipă de consultanţi americani de la „Benenson Strategy Group”, firmă care a lucrat în campania lui Obama. Consultanţii politici români au diverse explicaţii pentru eşecurile „străinilor”.
Străinii sunt scumpi
Alin Teodorescu, fost deputat PSD şi actual director IMAS, are propria experienţă cu consultanţii străini. În 2004, a colaborat cu echipa condusă de Tal Silberstein, în campania în care Adrian Năstase a pierdut în faţa lui Traian Băsescu. El este de părere că partidele apelează punctual la consultanţii străini deoarece nu sunt dispuse să cheltuiască pentru consultanţă permanentă. „Consultanţii străini implică costuri mari. În general, ei sunt plătiţi la zi plus cheltuieli. De aceea ei vin azi şi mai vin peste o săptămână, şi nu pot urmări evoluţia candidatului şi devin ineficienţi. Această situaţie îi face să fie superficiali”, spune Teodorescu.
Potrivit directorului IMAS, „o echipă de 4-5 consultanţi români poate costa 20.000-25.000 de euro pe lună, în timp ce pentru una străi