În timp ce Teatrul Maghiar de Stat face performanţă, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” se cufundă în lupte interne. Succesele Teatrului Maghiar de Stat sunt explicate diferit de specialiştii în domeniu. Ioan Vartic, directorul Teatrului Naţional „Lucian Blaga”consideră că problemele care separă din punct de vedere al performanţei cele două instituţii ţin de finanţare, lipsa de preocupare pentru cultură a autorităţilor locale şi indisciplina actorilor. „Este un decalaj scandalos între sumele pe care le primeşte Festivalul de Film Transilvania şi instituţiile de spectacol din Cluj”, crede Vartic. Acesta spune că, cu banii primiţi, se pot aduce doar unu-doi regizori de prima mână pe an. Vartic mai crede că Teatrul Maghiar se află într-o situaţie specială, legată de forma de angajare a actorilor. „Toate contractele din instituţie sunt semnate pe perioadă determinată. Acest lucru introduce în toate sectoarele un alt tip de disciplină”, explică el.
Astfel, cei care nu au corespuns au plecat. „La Naţional, actorii nu doresc de exemplu să joace de de sărbători. Victor Rebengiuc nu încetează să fie uimit că nu se joacă de sărbători”, este o altă explicaţie oferită de directorul teatrului.
Conducerea nu lucrează transparent
Actorul Emanuel Petran, liderul de sindicat al actorilor de la Naţional nu împărtăşeşte toate argumentele directorului Vartic. Petran ne-a declarat că jumătate din actorii Naţionalului sunt aduşi de actualul director. El reproşează conducerii faptul că nu se consultă cu angajaţii în deciziile privind repertoriul, consiliul artistic întrunindu-se doar odată în zece ani. Actorii duc lipsă de regizori cu viziune, conducerea preferând doar schimburi de genul suveică, regizorul clujean Mihai Mănuţiu montând spectacole la instituţii teatrale din ţară, la schimb cu regizori de acolo, care montează pe bani mulţi la Naţionalul cluj