Festivalul filmului romanesc de la Londra a deschis in acest weekend cea de-a sasea editie – All Change – cu Nunta muta a lui Horatiu Malaele si cu o discutie despre o noua directie a filmului romanesc. Victor Rebengiuc, Horatiu Malaele, Stere Gulea, Andi Vasluianu si Andrei Dascalescu au raspuns presei si publicului britanic si roman, intr-o discutie mediata de Ramona Mitrica – directorul Centrului Cultural Roman, despre provocarile aduse de noua generatie a regizorilor romani, dificultatea de a produce si de a lansa un film in Romania si visele care trebuie implinite.
I. Stere Gulea: Noua generatie de regizori reprezinta o provocare pentru regizorii filmului clasic
Intre filmele dumneavoastra selectate pentru acest festival – Morometii si Weekend cu mama – au trecut 20 de ani. Sunt realizate in stiluri foarte diferite. V-a influentat directia noii generatii?
Stere Gulea: Pai, in primul rand au trecut 20 de ani. In plus, a fost si 1989, care a accelerat foarte mult schimbarile in societatea romaneasca. In 1996-1997, am avut ideea sa fac o poveste pe tema reintoarcerii unor oameni, care plecasera din Romania inainte de '89, in general in conditii in care nu se mai puteau intoarce si descopereau o lume pe care n-o mai intelegeau. Din pacate, forma de atunci a scenariului, culmea – scrisa cu primul regizor roman care a luat Palme D’Or, Cristian Mungiu, a fost lasata si am revenit in 2007. Doar ca intre timp se schimbasera si mai mult lucrurile. Vorbim din punctul de vedere al temelor sociale.
Legat de aparitia noii generatii, sau a Noului Val, cum se place sa se spuna – asta este o chestie frantuzeasca. Nu sunt mare amator de terminologii frantuzesti. Revad cu mare placere filme ale unor regizor francezi, care au fost ejectati de Noul Val. Foarte putine filme, cu exceptia lui Truffaut, mai pot fi vazute. Sper sa nu se intample asta cu