Epistolar cinematografic
O competiţie viciată de un regulament interpretat discreţionar atât de concurenţi, cât şi de juriu iată concluziile regizorului Cristian Mungiu legate de concursul organizat de Centrul Naţional al Cinematografiei.
În luna martie, după ce a fost membru în comisia de selecţie a proiectelor de film în cadrul concursului organizat de către Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC), Cristian Mungiu i-a adresat o scrisoare deschisă ministrului Culturii, Theodor Paleologu, în care îi semnalează disfuncţionalităţile pe care le-a sesizat şi îi sugerează o serie de măsuri care ar duce la o mai bună desfăşurare a competiţiei şi a activităţii CNC.
Sistemul public de susţinere a cinematografiei necesită nu o reorganizare de suprafaţă, ci o schimbare profundă, structurală şi de atitudine, declară Mungiu în scrisoarea în care tratează detaliat principalele probleme pe care le-a observat din postura de insider al concursului CNC: alegerea membrilor comisiilor de selecţie, a lectorilor de scenarii; regulamentul de concurs şi interpretarea acestuia; competenţele, mecanismele decizionale şi procedurile; declaraţiile candidaţilor şi felul în care se efectuează calculele punctajului şi ale finanţării; soluţionarea situaţiilor interpretabile; conflictele de interese; expertiza financiară şi repartizarea fondurilor; mecanismul contestaţiilor.
Vorbind despre alegerea membrilor comisiilor de selecţie, Mungiu este de părere că nu există criterii clare: lectorii de scenarii sunt propuşi de către asociaţiile de breaslă, iar CNC poate sau nu să ţină cont de aceste propuneri. În plus, lipsesc modalităţile de a evalua competenţele juraţilor. Însă, în opinia lui Mungiu, cel mai grav aspect este legat de faptul că membrii comisiilor sunt supuşi rugăminţilor, presiunilor, intervenţiilor, ameninţărilor şi şantajelor din partea concurenţilor: cei