Frânaţi de absenţa creditării, măsurile guvernamentale de limitare a cheltuielilor companiilor şi recesiune, dealerii auto din România vor fi nevoiţi să disponibilizeze, într-o primă fază, 20% din numărul total de 38.000 de angajaţi. Aceasta este concluzia seminarului ZF Expert „Cum repornim economia”, care a avut loc ieri.
„Primul val înseamnă 20%, adică 7.000 de oameni. Trebuie să facem acest lucru pentru că cine nu restructurează nu va putea rambursa creditele. În valul doi urmează 10.000 de oameni, iar dacă sectorul auto nu este ajutat vom avea mulţi şomeri”, a spus Alin Tapalagă, director general Porsche Interauto. Estimările reprezentanţilor din piaţa auto arată o reducere a vânzărilor pentru acest an la 130.000 de automobile noi, nivel similar cu cel din 2003, însă rămâne problema dimensiunilor reţelelor, în care au fost investite zeci de milioane de euro în ultimii şase ani.
În această perioadă, dealerii şi finanţatorii cer stabilitate din partea guvernanţilor şi adaptarea legislaţiei în funcţie de conjuncturile pieţei. „Cel mai bun ajutor ar fi să nu ne încurce, iar când apar schimbări legislative să fie clare. Şi în alte ţări este taxată folosirea automobilelor de serviciu în interes personal, numai că la noi cadrul legal nu e clar”, a mai spus Tapalagă.
Creditul poate fi principalul motor al creşterii vânzărilor de pe piaţa auto, lipsa finanţării determinând o sădere abruptă a acestora.
„Cred că băncile sunt într-o stare de panică. Văd, mai ales la vânzările de automobile second hand, cum mulţi oameni aplică pentru un credit şi 20-30% dintre ei şi primesc. În urmă cu şase luni cereai bani şi primeai, dar acum băncile sunt mult mai precaute”, a punctat Dudy Perry, director general al Sixt New Kopel.
„Exigenţele băncilor au crescut în comparaţie cu anul trecut. Există acum o psihoză că băncile nu mai dau credite, dar nu este ad