Compania americană ar fi beneficiat în România de sprijin politic. Concurenţa acuză practicile. În dezordinea post-comunistă este esenţial să ştii să-ţi croieşti drumul, constată ancheta asupra afacerilor Smithfield publicată de „New York Times”. Când a ajuns pentru prima dată în Europa de Est, Smithfield a curtat politicieni de top atât în Polonia, cât şi în România, ultima „o ţară deosebit de săracă, cu 23 de milioane de locuitori, cu un guvern slab şi sub o constantă presiune din partea UE în privinţa corupţiei”, scrie cotidianul amintit.
Mai citeşte:
NY Times: Virusul gripei porcine ar putea veni din România
"Fabrica de boli" duduie şi în România
Timişoara: Smithfeld neagă gripa
În ţara astfel descrisă, Smithfield se aşează temeinic în 2004, când achiziţionează Comtimul, cel mai mare procesator de carne autohton.
Ajutor de la ambasador
Extinderea rapidă face parte din strategia companiei. Astfel, la Bucureşti, reprezentanţii Smithfield apelează la ambasadorul SUA de la acea vreme, Nicholas Taubman (sosit la post în 2005), descris de NYT drept „un bogat om de afaceri republican”. Acesta le netezeşte calea însoţindu-i la întâlniri cu politicieni de top, unde se pune chezaş astfel: „Sunt din Virginia, ei reprezintă o mare corporaţie, iar eu îi cunosc bine”.
Taubman nu uita să adauge, scrie NYT, că la fel ajutase şi Ford Motor, care îşi uşurase viaţa în România datorită sprijinului primit „din partea unui ministru”. „Este extrem de dificil să faci afaceri acolo, dacă nu ai pe cineva, cum ar fi premierul sau o persoană de la cabinetul său”, a explicat pentru NYT ambasadorul Taubman.
Odată ce şi-a asigurat sprijinul politic, dezvoltarea locală a fost asigurată, 12 ferme ale companiei fiind proiectate de către „o firmă de arhitectură aparţinând lui Gheo