Vânzările de lactate au scăzut, ca volum, cu 15% în primele trei luni ale anului, comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2008. Cu puterea de cumpărare afectată de criză, românii consumă mai puţin şi pun tot mai mult preţ pe produsele ieftine.
Anul 2008 a fost unul de referinţă pentru industria lactatelor. "Ca valoare, vorbim de o piaţă, în 2008, de un miliard de euro, în creştere cu 17% faţă de 2007. 2008 a fost un vârf pentru ultimii cinci ani", a declarat Valentin Blănaru, director general la Asociaţia Patronală Română din Industria Laptelui (APRIL). 2009 nu se anunţă însă la fel de bun. Ba din contră. Criza economică a lovit în puterea de cumpărare a populaţiei şi, implicit, în vânzări, tăind avântul pieţei.
VÂNZĂRI ÎN SCĂDERE
"Pe primele trei luni ale anului am avut 15% scădere de volum de vânzare comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Valoric, am rămas în aceeaşi parametri, pentru că faţă de ianuarie-martie 2008, preţul produselor este acum ceva mai mare. Dar scăderea de volum de 15% este destul de importantă", a explicat Blănaru. Şi nici perioada Paştelui nu a fost la fel de bună ca în anii trecuţi, potrivit estimărilor.
Pentru că, dacă în anii trecuţi, cumpărăturile de lactate şi brânzeturi începeau cu circa zece zile înainte de Paşte, anul acesta s-au făcut cu numai trei zile înainte. "Cu siguranţă asta se va simţi în volumul de vânzare. Chiar dacă s-a cumpărat şi au existat nişte cantităţi mari, cu siguranţă nu le putem compara cu cele de anul trecut. Dar vom şti sigur spre sfârşitul lunii, când se vor încasa facturile", a precizat directorul general APRIL.
Însă, una peste alta, jucătorii din industria lactatelor speră ca această criză să nu se adâncească şi să nu se întindă pe un termen prea lung, astfel încât, la finele lui 2009, valoarea pieţei să rămână măcar la nivelul anului trecut.