După o serie de duşuri din ce în ce mai reci din partea autorităţilor cu prognoze tot mai sumbre pentru acest an, în ultimele zile, oficialii României au schimbat placa.
Abia acum o lună, odată cu rectificarea bugetară, Ministerul Finanţelor a anunţat noile estimări economice: deficit bugetar de 5,1% din PIB, inflaţie de 5,8% şi, în loc de creştere economică de 2,5%, recesiune de -4%. Împrospătarea prognozelor era necesară în contextul negocierilor cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi Comisia Europeană (CE) pentru obţinerea împrumutului extern.
Ulterior, cifrele guvernului au fost confirmate de FMI, care a publicat o prognoză de recesiune de -4,1% şi o inflaţie de 5,9%. CE a publicat estimări similare: recesiune de -4% şi deficit bugetar de 5,1% din PIB.
BNR, în campanie de marketing
Surprinzător însă, în ultimele zile, reprezentanţii Băncii Naţionale a României (BNR) se pare că au pornit o campanie de „ridicare a tonusului” economiei României, care ar stagna din cauza unui efect psihologic. Potrivit lui Ovidiu Nicolescu, preşedintele Consiliului Naţional al IMM-urilor, „sunt firme care au cerere pentru produse, dar au decis să mai aştepte cu producţia, deoarece le este frică”. El a mai spus că guvernul, BNR şi băncile trebuie să ia „măsuri concrete” pentru a reda încrederea în economie.
Însă până la acţiuni concrete, oficialii băncii centrale au demarat o campanie de imagine pentru viitorul frumos al României. Guvernatorul Mugur Isărescu a declarat, joi, că inflaţia se va diminua în următoarele luni, ba chiar a modificat în scădere estimarea pentru anul în curs de la 4,5% la la 4,4%. Şi ca să dea un semnal optimist, el a mai vorbit şi despre „reducerea relativă a riscului de depreciere a monedei naţionale”.
Economia se ajută cu fapte
Totodată, consilierul său, Adrian Vasil