Din 3.000 de ingrediente, parfumierii crează sute de mirosuri noi pe an. Note de trandafir şi iasomie, lemn de santal sau ingrediente de sinteză compun arome purtate de milioane de femei, create în laboratoarele de parfumerie. Ce se ascunde, însă, în spatele unei mărci de succes? Când îţi alegi un parfum, trebuie să trăieşti o poveste de dragoste la prima mirosire, să-ţi urmezi instinctul şi să nu asculţi de nimeni, spune Octavian Coifan, parfumier român care trăieşte şi lucrează la Paris. „Să nu asculţi nici vânzătorul, nici prietena care te-a însoţit la magazin şi nici măcar pe mine.” Şi mai ales să experimentezi, pentru că nu există parfumul ideal, ci doar cel care te defineşte într-un anume moment al zilei, într-un anotimp sau într-o perioadă a vieţii.
„O persoană trebuie să aibă cel puţin cinci parfumuri, tocmai pentru că astăzi suntem oameni complecşi, precum societatea în care trăim”, e de părere parfumierul, care a studiat în Franţa. El spune că o femeie ar trebui să aibă parfumuri simple, care îi plac şi o fac să se simtă bine, dar şi parfumuri pentru a seduce şi altele pentru a şoca uneori pe cei din jur. „Din când în când, să poarte şi un parfum considerat o mică nebunie, pe care în mod uzual nu l-ar purta.”
Marketing sau artă?
În spatele oricărei arome de succes stau cel puţin şase luni de muncă. Pentru parfumurile de masă, vândute în magazine specializate din întreaga lume, procesul de creaţie pleacă în general de la un concept. Deşi 70-80% din succesul unui produs de acest tip se datorează acţiunilor de marketing şi publicitate, „marketingul nu poate crea propriu-zis un parfum, ci doar universul din jurul lui”. Un concept de tipul „femeie modernă, trendy, volubilă, sofisticată, căreia îi place primăvara, rozul şi verdele, înseamnă „foarte mult sau aproape nimic din punct de vedere olfactiv”, explică Octavian C