OPINIE. Fostul ministru al educaţiei spune că, în sistem, s-a lucrat haotic şi că elevii şi profesorii au nevoie de motivaţie, nu de evaluare, care îi terorizează. Sursa: EVZ
EVZ: Elevii sau profesorii sunt mai afectaţi de actuala conjunctură din învăţământ?
Andrei Marga: Cel mai afectat este nivelul pregătirii, dar şi elevii şi profesorii. Conjunctura actuală adânceşte două crize care se adaugă astăzi, în România, crizei financiare şi economice: criza capacităţii administrative şi declinul nivelului de calificare. Oricum, după măsurile diletante din învăţământ, mai ales din 2004 încoace, România a intrat pe ruta unei crize a calificărilor profesionale.
Cum credeţi că se vor soluţiona disputele dintre sindicaliştii care îşi revendică majorările promise şi ministerul care nu are de unde să le dea?
Până la urmă se va găsi o soluţie. Numai că este greşit să se creadă că problemele învăţământului sunt doar cele de finanţare. Învăţământul din România suferă, înainte de toate, din cauza opririi sau, cel puţin, stagnării reformelor, din cauza găselniţelor luate drept idei noi. e fapt din cauza sărăciei de idei din abordarea învăţământului.
Pe lângă problemele legate de salariile profesorilor, care credeţi că sunt cele mai mari neajunsuri ale învăţământului românesc?
Cea mai mare problemă este reluarea reformei şi încheierea reformei lansate în 1997, care era aidoma ţărilor din jur (Ungaria, Polonia, Cehia etc.), şi, în continuare, lansarea reformelor indispensabile erei globalizării.
Care este prioritatea zero: îmbunătăţirea pregătirii profesorilor sau a dotărilor din şcoli?
Deoarece reformele s-au stopat, nu se mai poate vorbi de o singură prioritate. Din nou, în ţara noastră trebuie lucrat simultan pe mai multe planuri: elaborarea unei idei clare de reformă (la distanţă de improvizaţiile actuale), re