Biroul de Credit a implementat luna trecuta un sistem de scoring prin care ofera informatii privind comportamentul de plata al celor care au contractat imprumuturi si arata probabilitatea clientilor de a-si plati ratele in viitor.
Si inainte bancile primeau de la Biroul de Credit informatii pozitive sau negative privind istoricul de plata al clientilor, insa noutatea vine din faptul ca bancile pot afla probabilitatea ca in viitor clientii sa-si plateasca ratele.
"Sistemul de scoring se bazeaza pe datele din trecut si din prezent pentru a proiecta in viitor probabilitatea ca un client sa-si plateasca ratele la timp, pe baza unui model statistic international folosit pe toate continentele", a afirmat Serban Epure, directorul general al Biroului de Credit.
Sistemul de scoring a fost dezvoltat in parteneriat cu compania americana specializata Fair Isaac. Scoringul inseamna un punctaj format din trei cifre, de la 300 la 850 de puncte, o cifra mai mare insemnand o probabilitate mai mare ca respectivul client sa-si plateasca ratele la timp. In jur de zece banci au incheiat contracte cu Biroul de Credit pentru aflarea scoringului clientilor, printre acestea fiind atat banci mici, cat si banci mari.
"Cred ca pana la sfarsitul anului il vor utiliza aproape toate bancile (...). Bancile se concentreaza din ce in ce mai mult pe monitorizarea portofoliilor, exista o grija mai mare pentru clientii deja aflati in portofoliul lor." Bancile au in general sisteme proprii de scoring, insa pot combina rezultatele furnizate de Biroul de Credit cu propriile date.
In cazul in care un client nu si-a platit rata de doua luni, o banca poate solicita Biroului de Credit un scoring bazat pe tot istoricul de plata al clientului (date care includ si comportamentul de plata la alte banci) pentru a decide daca mai are sanse de recuperare a creantei de la client sau este