Piaţa navală mondială mai are nevoie de un milion de angajaţi. Sursa: AP Photo
Piaţa navală mondială poate să mai absoarbă încă cel puţin un milion de marinari fără brevet şi zeci de mii de marinari brevetaţi, potrivit specialiştilor din domeniu. Explicaţia e simplă: 90% din transporturile comerciale mondiale se efectuează pe mare, iar costurile sunt mai mici decât în cazul transporturilor pe uscat.
În România, reprezentanţii Sindicatului Liber al Navigatorilor atrag atenţia că, în următorii 10 ani, s-ar putea ajunge la o adevărată criză de personal navigant, cauzată de dispariţia liceelor de marină, civilă sau militară. Potrivit datelor furnizate de Autoritatea Navală Română, în ţara noastră sunt înregistraţi 18.000 de marinari bre vetaţi şi nebrevetaţi, faţă de 24.000 de marinari câţi erau acum 10 ani.
Liceele de marină au dispărut
În ceea ce priveşte personalul auxiliar (cei care lucrează pe navele de croazieră şi nu sunt marinari calificaţi - n.r.), numărul acestora ajunge la 21.000. „Marinarii au început să îmbătrânească, au re nunţat la meserie. Vin foarte puţini în marină, e deja îngrijorător. Liceele de marină au dispărut. În următorii 10 ani va fi o mare problemă alcătuirea unui echipaj pe vapor. Marinarii nebrevetaţi, şeful de echipaj, motoristul, timonierul, marinarul simplu terminau liceul şi toată promoţia se putea îmbarca imediat”, explică Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.
În plus, cursurile de formare şi specializare în marină organizate de CERONAV (Centrul de Perfecţionare a cadrelor din Marina Civilă - n.r.) costă destul de mult.
O altă problemă cu care se confruntă piaţa de profil din România este faptul că absolvenţii Universităţii de Marină Civilă din Constanţa şi cei ai secţiilor civile ale Academiei Navale „Mircea cel Bătrân” nu au unde să