Cifra de afaceri din comertul cu amanuntul cu produse alimentare, bauturi si tutun a inregistrat un declin de 1% in martie fata de aceeasi luna din 2008, potrivit Institutului National de Statistica.
Sectorul de profil a avut astfel, in martie, prima dinamica negativa din 2009, dupa ce in primele doua luni acesta revenise pe crestere, dupa datele ajustate in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate.
Primul declin de la an la an a fost inregistrat in decembrie anul trecut, cand cifra de afaceri in comertul cu amanuntul cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun a avut o scadere de 8,7% fata de ultima luna din 2007, arata datele INS.
In 2008 s-a remarcat o incetinire a ritmului de crestere al sectorului alimentar incepand cu a doua jumatate a anului, pe fondul crizei economice.
Daca in primele 6-7 luni dinamica de la an la an a fost de peste 20%, din august ratele de crestere s-au diminuat rapid, pentru a se transforma la finalul anului in scadere. Marile retele de magazine cu dominanta alimentara, care detin impreuna o cota estimata la 40% din comertul local cu produse alimentare, bauturi si tutun, spun ca retailul modern are inca sanse de crestere a vanzarilor in 2009.
„Aparitia primelor scaderi in retailul alimentar modern depinde de cat de dramatic s-ar putea schimba comportamentul de consum pe timp de criza al romanilor. Daca, de pilda, comportamentul de consum s-ar indrepta mai mult spre produse de prim pret (cele mai ieftine articole la raft), dar inregistrand in acelasi timp crestere de volum, vanzarile ar putea sa nu tinda neaparat spre scadere", a declarat Adrian Manolache, secretarul general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania.
Pe fondul inrautatirii situatiei economice, dar si al intensificarii competitiei in retailul modern, Carrefour Romania, cel mai mare