În 1989, aveam 9 ani şi o mare suferinţă: în clasa a III-a B, la Şcoala Generală nr. 75 din Bucureşti, eu nu eram nimic. Doar pionier de rând. Nu reuşisem să mă calific pentru niciuna dintre funcţiile care li se atribuiau elevilor în colectivul unei clase, pentru a li se da o răspundere şi a li se şlefui, nu-i aşa, spiritul de lider.
Sistemul ne convinsese pe toţi că trebuie să fii "ceva". Iar oferta era generoasă. Existau un comandant de detaşament, trei comandanţi de grupă, doi responsabili sanitari şi un "casier". Iar noi eram 35 de copii. Un calcul destul de simplu, chiar şi pentru acea vârstă, mă îndemna să cred că aş merita să joc un rol în economia administrativă a clasei.
Ştiam foarte bine şi ce nu vreau să fiu: casier, pentru că aş fi pierdut "tezaurul" clasei, şi comandant de detaşament, pentru că nu învăţam mai bine decât Corina, ocupanta prestigiosului post. Dar sigur învăţam mai bine decât Sorina, comandantul de grupă de pe rândul de la cuier.
Numai că Sorina avea bunici care lucrau la televiziune, persoane importante, care insistaseră pe lângă doamna învăţătoare că fetiţa e timidă şi trebuie mobilizată, responsabilizată, pentru a se transforma în viitor cetăţean de nădejde.
Învăţam mai bine şi decât Monica, o altă purtătoare a şnurului roşu atârnat în piept. Doar că Monica era, deh, mai năzdrăvană, iar părinţii ei, care lucrau la Departamentul de comerţ exterior, insistaseră pe lângă doamna învăţătoare că fetiţa trebuie să primească o funcţie pentru a deveni mai astâmpărată şi mai ordonată.
Al treilea comandant de grupă, pe rândul de la geam, Raluca, învăţa la fel de bine ca mine. Socoteam că ea chiar îşi merită postul. Plus că era un lider care promitea - când colegii nu ascultau de vorbă bună, ştia să recurgă şi la corecţii fizice, de obicei