Nu toate băncile au ieftinit plăţile interbancare, deşi costurile suportate au scăzut semnificativ în ultimii ani. În plus, băncile taxează mai aspru clienţii atunci când efectuează viramente de valori mai mari, cu toate că efectuarea tranzacţiei nu generează cheltuieli suplimentare.
În 2005, sistemul electronic de plăţi operat de Transfond a devenit funcţional, ceea ce urma să aducă importante câştiguri de eficienţă în decontarea plăţilor bancare, atât la nivel de costuri, cât şi de rapiditate.
Aşa cum s-a observat în ultimii ani, ambele aspecte au cunoscut îmbunătăţiri. Dar în timp ce băncile au beneficiat din plin de noile avantaje, clienţii sunt mai puţin norocoşi.Cum se derulează o plată interbancară?Pentru a înţelege mai bine, e bine de ştiut ce rol are sistemul electronic de plăţi. Acesta intervine atunci când un client face o plată într-un cont deschis la o altă bancă, ceea ce se numeşte virament interbancar. Sistemul electronic colectează informaţii despre toate aceste plăţi şi stabileşte ce sume datorează băncile între ele, ca urmare a acestor viramente. Datoriile dintre bănci sunt stinse apoi prin compensare (se transferă doar diferenţa dintre datoriile reciproce ale băncilor), ocazie cu care banca beneficiarului intră în posesia banilor. Tot ce mai trebuie făcut pentru ca plata să se finalizeze este ca banca respectivă să pună banii în contul clientului. Costurile scad, tarifele crescÎnainte de introducerea sistemului electronic, Transfond încasa pentru această operaţiune 2,2 lei, jumătate din sumă fiind plătită de bancă plătitorului, iar cealaltă jumătate de bancă beneficiarului. Băncile transferau integral apoi aceste costuri clienţilor, prin comisioanele percepute. Transfond şi-a redus în timp semnificativ costurile şi percepe astăzi doar un comision de 0,58 lei de la banca plătitorului. Cu toate acestea, nu toate băncile au transmis şi cli