Grup Feroviar Roman, cea mai mare firma din cadrul grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a avut in primul trimestru un profit net de 2,4 milioane de euro din transportul de marfuri pe cale feroviara, in contextul in care operatorul feroviar de stat, CFR Marfa, ce are o cota de piata de circa 75%, a raportat pierderi.
"Am finalizat anul trecut cu o cifra de afaceri de 100 de milioane de euro, in crestere (in lei - n. red.) cu 30,8% fata de anul anterior", a declarat Sorin Chinde, directorul general al Grup Feroviar Roman (GFR), companie in care lucreaza 1.465 de angajati in momentul de fata.
Operatorul feroviar privat a incheiat primul trimestru cu un profit de 2,4 milioane de euro, in scadere cu 16,6% (in lei) fata de nivelul din primele trei luni anul trecut. Pe tot anul trecut, compania GFR a avut un profit net de 7 milioane de euro, fata de nivelul de aproape 10 mil. euro raportat cu un an in urma. Pe o piata pe care mai activeaza compania de stat CFR Marfa, dar si companii private precum Servtrans si Unifertrans, Grup Feroviar Roman este cel mai mare transportator privat de marfa.
Duel la distanta
Desi CFR Marfa detine o cota de piata de 75% si are o cifra de afaceri mai mare decat a operatorului privat Grup Feroviar Roman, respectiv de 58 de milioane de euro fata de 22,6 milioane de euro, dupa indicatorul profit, situatia se intoarce in favoarea companiei private.
In luna februarie, compania de stat avea pierderi de aproape 3,4 milioane de euro, reducerea activitatii fiind confirmata de ministrul transporturilor, Radu Berceanu, care anunta ca societatea va fi privatizata dupa ce va trece pe profit. Volumul de marfuri transportat de CFR Marfa a scazut cu 35% in primul trimestru anul acesta fata de situatia de anul trecut din cauza scaderii volumelor de lemn, minereu, piatra, ipsos si ciment.
Ex