Marile retele de magazine din sectorul alimentar spun ca doar o economie sanatoasa, cu o productivitate ridicata si o agricultura functionala, poate fi „paradisul" retailerilor. Ei vad prioritara si accelerarea investitiilor in infrastructura, dar si o reducere a TVA in acest an.
„Starea actuala a economiei nationale ne transmite mesajul ca, daca cheltuim mult in consum, nu inseamna neaparat ca suntem si productivi in egala masura. In lipsa unei economii bazate pe o productivitate competitiva in cat mai multe sectoare, scadenta imprumuturilor indreptate catre consum poate fi extrem de dureroasa", spune Adrian Manolache, secretarul general al AMRCR (Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania).
Comertul cu dominanta alimentara (categoriile alimente, bauturi si tutun), a carui crestere parea de neoprit la inceputul anului trecut, a inregistrat in martie primul declin din acest an, de 1%, comparativ cu aceeasi luna din 2008, arata datele publicate recent de INS. Scaderea pare neinsemnata in raport cu ratele de declin inregistrate de alte sectoare din comert, precum cel al bunurilor de folosinta indelungata, insa schimbarile de trend au generat deja o temperare a apetitului de extindere al marilor retele, ceea ce se reflecta in diminuarea numarului de locuri de munca nou create in sectorul de profil.
„Nu se poate stimula cu precadere consumul in detrimentul productiei, asa cum nici productia nu poate fi dezvoltata fara masuri de incurajare a consumului, chiar si in conditiile in care, in acest ultim caz, s-ar pune accent pe export. In consecinta, statul ar trebui sa stimuleze in principal productia (competitiva) si consumul produselor romanesti unde se inregistreaza deficit de balanta comerciala, ca de pilda produsele agricole primare. Astfel de masuri pot fi facilitati fiscale si de creditare sau accesarea mai facila a fondur