Marile retele de magazine alimentare, care au resimtit in acest an efectele temperarii consumului populatiei, spun ca retailul are nevoie de mai multe produse agricole romanesti si de masuri din partea statului de creare de locuri de munca pentru a reveni pe crestere. Singura masura cu efect imediat asupra revitalizarii consumului poate fi reducerea TVA, sustin comerciantii.
"Statul ar trebui sa stimuleze in principal productia (competitiva) si consumul produselor romanesti, unde se inregistreaza deficit de balanta comerciala, ca de pilda produsele agricole primare. Astfel de masuri pot fi facilitati fiscale si de creditare sau accesarea mai facila a fondurilor europene", sustine Adrian Manolache, secretarul general al AMRCR (Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania).
La randul sau, Tjeerd Jegen, directorul general al retelei Real Hypermarket Romania, subliniaza rolul fondurilor structurale in diminuarea ponderii importurilor in vanzarile totale din comertul alimentar. "Facilitarea accesului la fonduri europene a micilor agricultori ar aduce mai multe produse romanesti pe rafturile retailerilor si ar diminua importurile de alimente", afirma Jegen.
In unele hipermarketuri, ponderea produselor importate ajunge chiar la 70- 80% in raionul de legume si fructe.
Retelele de magazine nu vor sa depinda de importuri pentru ca, pe fondul deprecierii leului in raport cu euro, produsele importate se scumpesc si pierd teren in favoarea celor fabricate local.
Retailerii mai spun ca principala frana a consumului si a extinderii comertului modern este blocarea creditarii.
"Dezvoltarea retailului alimentar este in stransa legatura cu deblocarea finantarii marilor proiecte imobiliare si in special a centrelor comerciale. In aceasta perioada exista o multime de proiecte imobiliare in stand-by din cauza acestor blocaje", afirma Eugen Zbircea, di