Scaderea puterii de cumparare, pe fondul turbulentelor din economie, nu a dus la diminuarea incidentei fumatului.
Scumpirea tigaretelor a dus la cresterea ponderii alocate acestor produse in cheltuielile totale ale unui fumator de la 4% la 6%, arata datele Comisiei Nationale de Statistica citate de producatorul JTI.
In volum, piata a inregistrat un declin in T1, comparativ cu aceeasi perioada din 2008, pus pe seama cresterii pietei negre, JTI estimand ponderea tigarilor de contrabanda la 23% din consumul total la nivelul lunii aprilie, fata de 18% la finele lui 2008. „Pe primul trimestru al anului vanzarile de tigarete pe piata locala au avut un usor declin, inregistrat, de altfel, in tot sectorul FMCG (bunuri de larg consum). Vanzarile scad cel mai mult in cazul produselor ieftine, in medie cu 10% in primul trimestru", a declarat Gilda Lazar, Corporate Affairs and Communications Director in cadrul JTI Romania, Bulgaria si Croatia.
„Industria tutunului s-a dovedit a fi mai rezistenta la socuri economice: incidenta fumatului nu fluctueaza foarte mult, indiferent de situatia economica a populatiei, insa nu poate ramane imuna in fata consecintelor crizei economice mondiale", apreciaza reprezentantul JTI.
La inceputul anului, estimarile JTI indicau continuarea tendintei de orientare a fumatorilor catre segmentele premium si super premium, in ciuda inrautatirii conditiilor din economie. Lazar spune ca acest trend a fost remarcat pe piata in primul trimestru, in special in Capitala.
Piata locala de profil este estimata la 2,4 miliarde de euro la nivelul anului 2008 si este dominata de trei companii de talie internationala, British American Tobacco, Philip Morris si JTI.
Anul trecut, producatorul JTI a avut o cifra de afaceri estimata de 437,5 mil. euro, in crestere cu circa 25% (in lei) fata de anul precedent, atat pe fondul