Organizarea în acest an în România a oricărui eveniment cultural de importanţă naţională sau internaţională depinde de finanţe. Lumea implicată se agită invocând latura cu pricina, căci să faci cultură fară bani este foarte greu. Un manager aflat pe cai mari spune că el se descurcă, pentru că gândeşte "parteneriate pe termen lung".
Directorul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, Constantin Chiriac, a alcătuit pentru actuala ediţie a manifestării (28 mai - 7 iunie) un program cu multe spectacole şi evenimente colaterale, de parcă nu ar întâmpina piedici din punct de vedere financiar. Ministerul Culturii i-a dat un milion de lei (anul trecut obţinuse 2,1 milioane lei), dar bugetul ediţiei, aşa cum ne-a declarat directorul, este de 24,5 milioane lei. Desigur, s-au implicat în organizare, alături de Teatrul Naţional "Radu Stanca", Primăria şi Consiliul Local Sibiu. Sprijină festivalul şi Consiliul Judeţean. Cu toate acestea, vin invitaţi din foarte multe ţări ale lumii, vin producţii costisitoare, realizate de creatori "scumpi". Chiriac nu se plânge de bani, chiar dacă are mai puţini.
L-am contactat să-l întreb cum se va descurca. Avea răspunsul pregătit: "Festivalul nu-l organizez în ultima clipă. Proiectele pentru actuala ediţie au fost conturate acum câţiva ani, tot aşa cum am deja proiecte pentru anului 2012. M-am gândit la finanţare cu ani în urmă. Reprezentăm o structură care face parteneriate pe termen lung, aşa că identificăm liniile de finanţare din timp, chiar dacă e criză sau nu. Şi structurile japoneze, cu care avem parteneriate, sunt în criză, dar asta nu înseamnă că nu-l putem aduce pe cel mai bun artist de teatru No. Îl vom avea şi pe un mare artist de commedia dell'arte din Italia sau pe un mare artist de circ din Europa, care provine din Elveţia. Am stabilit din timp parteneriate cu ambasade ale ţărilor lumii la B