Vanzarile din comertul alimentar modern au stagnat in primul trimestru in volum si au avut o crestere de 5% in valoare, potrivit unui studiu realizat de MEMRB pe un panel constant de magazine, care a inclus 181 de categorii de produse din sectorul bunurilor de larg consum.
"Putem vorbi de o stagnare a volumelor vandute in retailul modern cu dominanta alimentara in T1, tinand cont de rata inflatiei din aceasta perioada. Nu mai sunt cresterile explozive din ultimii ani, dar nici nu putem vorbi de scaderi dramatice in consum", a afirmat Marius Caluian, directorul general al MEMRB Romania.
El a mai precizat ca retelele mari de magazine inregistreaza o incetinire a ritmului de crestere, insa se dovedesc a fi mai rezistente decat micii comercianti in fata turbulentelor din economie.
Studiul a inclus toate cele patru segmente din retailul modern cu dominanta alimentara, adica supermarketurile, hipermarketurile, magazinele cash & carry si discounterii. Fiind realizat pe un panel constant de magazine, acesta nu surprinde dinamica vanzarilor adusa de extinderea retelelor de retail in perioada analizata.
De la plus 10-15% la primele cresteri modeste
In ultimii ani, sectorul FMCG (bunuri de larg consum) a avut cresteri de peste 10-15%, avansul comertului modern fiind superior acestui ritm datorita investitiilor in expansiune realizate de retailerii internationali.
De exemplu, grupurile Metro, Rewe si Carrefour, cei mai mari trei jucatori din comertul romanesc, au rulat anul trecut afaceri cumulate de 5 miliarde de euro la nivel local, in crestere cu 20% fata de 2007. Aceasta valoare reprezinta aproximativ 20% din vanzarile realizate de intregul comert cu bunuri de larg consum, estimat de MEMRB la 23-25 mld. euro si care include aproape 90.000 de magazine, de la chioscuri la hipermarketuri.
Jucatorii de top din retailul alimentar au i