Veniturile anuale ale lui Hagi, Mutu, Chivu, Lucescu sau Lobont sunt rotunjite cu cel putin cateva sute de mii de euro in urma contractelor de publicitate. De cealalta parte, publicitarii "arunca" anual milioane de euro pentru ca personalitati din lumea fotbalului sa aduca un plus de valoare in promovarea imaginii unor branduri.
Motivul? "Fotbalistii vand. Isi negociaza 'imaginea' pe baza cotei de popularitate pe care o au in randul consumatorilor, iar audienta pe care o fac este mult peste cea a unui actor, de exemplu."
Branduri din industria berii, din auto, din sistemul financiar, telecomunicatii, electrocasnice sau ceasuri de lux au beneficiat de o notorietate sporita in urma unor campanii in care jucatorii principali sunt fotbalistii.
"Fiecare produs incearca sa-si creeze o personalitate distincta pentru a deveni memorabil in ochii consumatorilor. De obicei acest proces dureaza destul de mult si se consolideaza cu fiecare campanie de advertising. Folosirea fotbalistilor este un fel de 'short-cut', deoarece capitalizeaza intr-un termen scurt folosind o imagine deja construita", spune Albert Nica, executive creative director al grupului de comunicare Ogilvy Group Romania.
Personalitatea aleasa pentru a promova un produs trebuie sa fie compatibila cu brandul, spun advertiserii si sa aiba o popularitate cel putin egala cu brandul respectiv.
Fotbalul e un bun national
"Daca iti asociezi brandul sau produsul cu un endorser, e bine sa fii sigur ca endorserul respectiv convinge, e un model pentru multi, are valori puternice in mintea targetului. Fotbalul e un bun national, unul dintre foarte putinele ramase, care genereaza modele pentru multi dintre romani. Fotbalistii sunt modele bine intretinute de media si larg imbratisate. Si vand", explica Irina Becher, copywriter al Leo Burnett.
Fotbalistii isi negociaza "imagin