- Diverse - nr. 304 / 15 Mai, 2009 O situatie emanata de la cea mai autorizata sursa - Institutul National de Statistica (INS) - pune punctul pe rana si zice, pe baza dovezilor si a realizarilor - ca Romania este atat tara cu cele mai putine drumuri modernizate, cat si cu cele mai multe drumuri expirate. Este bine de retinut, din capul locului, ca in tara noastra, din cei 81.693 de kilometri de drumuri publice doar 22.865 de kilometri sunt modernizati, din care 47 la suta ar trebuie scoase din serviciu. In cei 20 de ani trecuti, in ciuda unor investiti semnificative, in acest domeniu aproape ca nu s-a facut nimic. Iata ce spun statisticile: la finele anului 2008, din totalul drumurilor publice _ de 81.693 km _ doar 20,3 la suta reprezentau drumuri nationale, 43,2 la suta drumuri judetene si 36,5 la suta drumuri comunale. Potrivit INS, la finele anului trecut, Romania avea dati in circulatie doar 281 kilometri de autostrazi si 6.073 kilometri de drumuri europene. Si tot statisticile ne mai "lumineaza" asupra unei alte situatii, anume ca, cel mai important indicator - tipul de acoperamant al drumului - arata adevarata stare a infrastructurii noastre rutiere: din structura retelei, doar 22.865 kilometri, respectiv 28 la suta, sunt tronsoane modernizate, restul fiind drumuri cu imbracaminte rutiera usoara si drumuri pietruite. Si, in fine, din totalul drumurilor publice, 203 km (adica 1,2 la suta) reprezinta drumuri cu trei benzi de circulatie si 1.280 km (adica 7,7 la suta) drumuri cu patru benzi. Si tot statisticile ne mai informeaza ca, la finele anului trecut, Romania avea neasfaltati (drum de pamant) circa 17 kilometri de drum national. Demn de remarcat este si faptul ca si in anul 2007 statisticile consemnau tot aceiasi 17 km de drumuri nationale de pamant, reprezentand tronsoane care nu au fost in niciun fel modernizate. Si tot tronsoane de pamant sunt si 2.4