E mai. Luna florilor explodând în mii de culori şi mirosuri, a parfumului de tei - ar descrie-o romanticii. Pentru elevii "de-a opta" e luna tezelor cu subiect unic. De rezultatele obţinute acum depinde admiterea în următorul ciclu de şcolarizare. Treabă grea, răspundere mare...
Cel mai probabil, copiii n-au vreme să se plimbe admirând natura şi mirosul florilor de tei. Săptămâna trecută s-au plimbat cel mai probabil între masa de lucru şi televizorul dat "pe ştiri". Profesorii ameninţând cu greva, bâlbâielile ministrului Educaţiei îngânat de cerberul finanţelor statului, poate şi conjunctura astrală, cine să mai ştie toate - au creat suspans demn de o telenovelă sud-americană.
"Mai dăm teză, au ba?", s-or fi întrebat, pe bună dreptate, elevi şi părinţi deopotrivă. La ceas de seară, roata norocului învârtită ziua-ntreagă de sindicalişti şi oficiali a decis, "ştiinţific" să dea. Şi-au dat. La limba română săptămâna trecută, miercuri acum la matematică. Mai rămâne proba la alegere. Absolvenţii de gimnaziu au de ales între geografie şi istorie.
"Dragă ţi-i istoria? Ba!" Interesant de văzut statistica opţiunilor din ultimii ani. Înainte de sociologie, vocea străzii spune şi ea una-alta despre "trend", zis "modă" sau "tendinţă" pe limba românilor. Plus "chestionarul mixt" cu întrebări deschise şi închise, aplicat rapid şi-n scopuri ştiinţifice lui văr-miu.
Speram să n-am de-a face cu "tendinţa de faţadă", şi că va spune copilul verde ce-i trece prin cap, nu ce crede c-aş vrea eu s-aud: "La ce dai tu Capacitatea, puişor?/La geografie./ Da' istoria nu-ţi place?/Nu./De ce nu?/ Ăăăă... Că nu-mi place. E grea... E..." Mai bine-mi vedeam de treabă. Ce să-i spui? Pe moment nu mi-a trecut prin minte nimic plauzibil şi l-am lăsat într-ale lui. Apoi m-au încercat regrete.
În cartea sa "Portrete istorice ale românilor. D