Inceputul de an a coincis in industria ospitalitatii cu o avalansa de hoteluri scoase la vanzare de proprietarii din Capitala, de pe litoral, de la munte sau din alte orase, in contextul in care cererea pentru camere a fost in scadere cu 26,4% in primul trimestru, dar si preturile la cazare s-au redus.
Totodata, lipsa de lichiditati pentru finalizarea constructiei sau pentru finantarea altor proiecte au dus la scoaterea la vanzare a peste 20 de unitati, evaluate de proprietari la 80 de milioane de euro.
"Exista in acest moment mai multe hoteluri de vanzare pe litoralul romanesc, pe Valea Prahovei - peste 10 hoteluri, in Capitala si in marile orase precum Sibiu, Brasov, Timisoara", a declarat Mircea Draghici, project manager pe divizia de hoteluri a firmei de consultanta imobiliara CB Richard Ellis / Eurisko (CBRE).
In ultimii patru ani, cresterea economica sustinuta si conjunctura economica favorabila au incurajat creditarea investitiilor hoteliere si implicit aparitia de camere noi pe piata prin dezvoltarea de noi unitati. Numai in 2008 in Capitala oferta a crescut cu 30% fata de anul anterior, datorita inaugurarii de noi hoteluri de dimensiuni mari, ajungand la 10.300 de camere, potrivit CBRE.
Rentabilitate minima pentru hotelieri
"Criza economica a contribuit insa la scumpirea creditului prin cresterea ratei dobanzii la creditele existente si la cele noi. De asemenea a dus la scaderea cererii si implicit a gradului de ocupare al hotelurilor din marile orase si nu in ultimul rand a generat cresterea concurentei prin scaderea permanenta a tarifelor de cazare", a spus Draghici.
Toate aceste dezechilibre au facut ca investitiile hoteliere deja realizate sa intampine dificultati de cash-flow si de rentabilitate. "Practic intr-o piata fara lichiditati a aparut o oferta excesiva de spatii de cazare pentru care nu exista o c