Piaţa românească a bunurilor de folosinţă îndelungată a scăzut în primul trimestru cu 33,4% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008. Cele mai importante situaţii de declin s-au înregistrat pentru echipamentele de birou şi în sectorul foto, a căror scădere a depășit 40%, informează un studio realizat de GfK. Sectoarele electrocasnice mari, electronice şi IT au trecut de asemenea printr-o descreştere de aproximativ o treime. Piaţa globală de bunuri electrice monitorizată de către GfK TEMAX a fost de 356 milioane de euro în primul trimestru al acestui an, cea mai mică valoare din ultimii doi ani. Declinul total de 33,4% comparativ cu acelaşi trimestru al anului 2008 poate fi atribuit scăderii vânzărilor pe toate segmentele de piaţă. Aparatura electrocasnică mică a fost categoria cea mai puţin afectată în primul trimestru. Cu toate acestea, a coborât cu 16%, în timp ce telecomunicaţiile au scăzut cu 26,7%. Electrocasnicele mari, electronicele de larg consum şi produsele IT au arătat scăderi mai accentuate, pierzând 35,9%, 34,4% şi, respectiv, 34,3%. Sectorul foto (41,5%) şi cel de echipamente de birou (44,9%) au întunecat şi mai mult tabloul de ansamblu, vânzările înregistrând scăderi semnificative.
Mai puţine aspiratoare
Comparativ cu alte sectoare, aparatura electrocasnică mică a înregistrat o performanţă mai bună în primul trimestru al anului 2009. În ciuda acestui lucru, primele 3 luni au înregistrat cifre negative şi un declin al preţului mediu. Ianuarie a fost o lună bună pentru aproape toate categoriile de produse, fără a avea însă un impact pozitiv asupra trimestrului. Vânzările foarte slabe din lunile februarie şi martie au afectat trimestrul în ansamblu, inducând o scădere semnificativă de 16%. Friteuzele şi fierbătoarele au fost singurele categorii care nu au urmat tendinţa generală. Categoriile de produse importante, precum a