Imprimantele si camerele foto digitale au inregistrat cele mai puternice scaderi in primul trimestru al acestui an, de peste 40%.
Piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata (electrocasnice, echipamente IT si telecom) a scazut cu 33,4% in primul trimestru din 2009, la 356 mil. euro, fata de nivelul de 534 mil. euro de anul trecut, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare GfK. De-clinul este atribuit prabusirii vanzarilor pe toate segmentele de piata - electronice de consum, electrocasnice mari si mici, camere foto digitale, produse IT si telecom.
Sectorul IT a scazut cu 34,3%, pe fondul declinului vanzarilor de monitoare si sisteme desktop. Laptopurile au fost cel mai putin influentate de criza, spun oficialii GfK, precizand ca vanzarile au fost in crestere datorita cererii ridicate pentru portabile ieftine si de dimensiuni mici.
Segmentul IT a avut cea mai mare pondere din total, generand 129 mil. euro in primul trimestru. Piata telecom a scazut cu 26,7% comparativ cu primele trei luni din 2008, la 64 mil. euro, iar declinul vanzarilor de telefoane mobile traditionale a fost compensat de evolutia terminalelor de tip smartphone.
Piata electronicelor de larg consum a totalizat 59 mil. euro in trimestrul I, cu 34,4% mai putin decat in 2008. "Aceasta tendinta negativa, deja vizibila pentru toate categoriile de produse electronice in trimestrul al patrulea din 2008, a afectat tabloul general si la inceputul anului curent (...) Aproximativ doua treimi din cheltuielile cu produse electronice au fost folosite pentru achizitionarea de televizoare cu plasma si LCD", au declarat analistii GfK, precizand ca vanzarile de televizoare nu au reusit sa pastreze ritmurile anterioare de crestere, inregistrand scaderi de peste 10%.
Segmentul echipamentelor de birou (imprimante, multifunctionale) a inregistrat cel mai puternic de