"De ce are vulpea coadă" a fost unul dintre filmele cu cel mai mic buget posibil – cred că în jur de 2,5 milioane de lei (un film normal costa 3-4 milioane de lei, iar dacă devizul depăşea 5 milioane de lei, atunci trebuiau referate şi aprobări speciale; în general, era vorba despre filme de epocă; aceste sume erau valabile spre sfârşitul deceniului ‘80; cu ani în urmă, erau mai generoase!)
Înainte de a începe filmările, se făcea aşa numita "prospecţie", pentru a stabili, cu scenograful, regizorul şi operatorul, locurile de filmare şi alte detalii. Zona aleasă - Buzău, mai exact Nehoiu - era mirifică, n-a putut fi colectivizată datorită reliefului - multe dealuri, ape, parcele mici, deci nu ne ridica şi probleme şi, mai ales, întrebări ulterioare, de tipul "dar de ce nu se vede cum munceşte bunicul la Colectivă?", etc. În două cuvinte, scenariul imaginat de Ion Băieşu şi completat de C. Diaconu era o nevinovată şi fermecătoare poveste despre un puşti crescut la Bucureşti, de nişte părinţi extrem de grijulii, şi care, în concediul făcut "la ţară", la bunici, descoperă natura, dar mai ales animalele, care chiar îi vorbesc, inclusiv hoaţa de vulpe, care scapă nepedepsită, deşi a furat găinile.
Revenind la prospecţie - eram în relaţii foarte apropiate cu scenografa filmului - minunata Marga Moldovan, arhitect - scenograf, care şi acum îmi lipseşte, ca om, atât de mult, şi nu pot înţelege de ce a trebuit să plece dintre noi atât de devreme (poate unul dintre motive a fost şi felul în care "s-a răsturnat" cinematografia chiar la începutul anilor '90!) şi, cum una dintre prospecţii se desfăşura chiar în Postul Paştelui, ne-am făcut noi socoteala că poate vom cumpăra de acolo câte ceva, măcar o bucată de brânză, ca să fie de sărbători.
Am bătut din poartă în poartă, din gospodărie în gospodărie, atât pentru