Reducerea cheltuielilor până la egalizarea acestora cu veniturile este mutarea-cheie a noii conduceri a operatorului aerian. Ruxandra Brutaru a venit la Tarom într-una dintre cele mai negre perioade pentru industria aeriană. Va reuşi ea să stabilizeze compania pe linia de plutire? Ruxandra Brutaru (29 de ani) vrea să readucă, în 2009, operatorul aerian naţional pe metodologia „break-even“ (venituri egale cu cheltuielile) după pierderile de circa 20 de milioane de euro de anul trecut. Zborul spre această destinaţie nu va fi unul uşor.
Planul companiei aeriene este mai mult decât ambiţios în contextul actual, luând în considerare că în ultimii ani operatorul s-a mişcat în ritmul pieţei. Iar industria aeriană a simţit criza din plin, în primul trimestrul al anului, înregistrând scăderi de circa 10% a traficului la nivel internaţional comparativ cu perioada similară a anului trecut, potrivit Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA).
Situaţie sufocantă
În primul trimestru, compania a înregistrat o scădere de 16,3% a numărului de pasageri transportaţi, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 312.000 de pasageri, potrivit IATA. În acelaşi timp, gradul de ocupare s-a situat la 46%, în condiţiile în care, pentru a ajunge în punctul zero (aşa-numitul „break-even“), compania are nevoie de un grad de ocupare mediu pe cursă de 66%. Iar în martie şi în aprilie 2009, deşi gradul mediu de ocupare s-a îmbunătăţit, se situează în continuare sub limita profitabilităţii: 53% în aprilie şi circa 60% în mai.
Planurile Tarom s-au ajustat în ceea ce priveşte profitul, bugetat iniţial la circa 750.000 de euro. Acum, Brutaru speră să evite pierderile.
Două strategii diferite
Noul director Tarom jonglează cu două strategii diferite. Una dinaintea crizei - care prevedea o