Cristian Mungiu "Aveti in fata voastra cinematografia romaneasca de maine", au fost cuvintele cu care a fost introdusa solida delegatie a Romaniei la Festivalul de la Cannes, compusa din regizori, inginerul de sunet si una dintre actrite, prezinta Liberation proiectia filmului-colaj "Amintiri Din Epoca de aur". Cinematografia romaneasca si-a dezvaluit acum si potentialul pentru o comedie care aminteste de marii clasici italieni. Comedia care reuseste sa nu esueze in derizoriu a demonstrat ca aceasta tanara scoala romaneasca poate sa faca o demonstratie stralucitoare, comenteaza jurnalistul de la Liberation.
"Amintiri Din Epoca de aur" reuneste anecdote prin care, se pare, romanii au reusit sa supravietuiasca epocii Ceausescu, istorii absurde si legende urbane care raspund faimosului dicton italian "Se non è vero, è bene trovato" ("Daca nu este adevarat, este bine gasit"), mai noteaza cei de la Liberation. Micile filme vorbesc pe un ton melancolic si tenace, jucandu-se mai putin cu obisnuitul comic de situatie. Episodul cel mai nostim, spune autorul articolului din ziarul francez, ne priveste indirect: este vorba despre scena in care un fotograf al celui mai mare cotidian romanesc isi joaca rolul, indispensabil, de educator al muncitorilor patriei, sub ochiul vigilent al cenzurii. Fotograful este nevoit, si asta nu este strain presei de astazi, sa trucheze imaginea lui Ceausescu, pentru a-l infatisa intr-o postura favorabila, se mai scrie in recenzia din Liberation. Morala colajului cinematografic, dincolo de deliciul estetic pe care il transmite, este ca umorul practicat pentru a supravietui unui regim al terorii nu si-a pierdut nimic din farmec si virulenta. "Asta ar fi fost pacat", conchide simplu, dar elogios, articolul intitulat "Carpates diem chez Ceaucescu".
"Amintiri din epoca de aur", colajul de filme scurte regizate de Cristian Mungiu, O